{{Blog.cim}}

share

A full-frame szenzoros Sony A7 III először kínál felső kategóriás autofókuszt és a profi világban megszokott sorozatfelvételi sebességet középkategóriás áron. A legtöbb felhasználásra ideális 24 megapixeles felbontáshoz alapérzékenységen remek dinamikatartomány, magasabb ISO-n pedig alacsony zajszint társul.

sony a7 mark iii test

A Sony jó helyzetben van, ugyanis házon belül fejleszti a szenzort, ami ha lehet, akkor a tükör nélküli világban még fontosabb, mint a tükrösben. Itt ugyanis a szenzor felel az élességállításért, a fénymérésért, a folyamatos élőképért, ami újkövetelményeket támasztott vele szemben. Már az első A7-ben megjelent kulcselemként a szenzorra integrált fázisdetektoros élességállítási rendszer 117 mérőmezővel. Bőven akadtak azonban hiányosságok is. Az AF teljesítménye még így is elmaradt a tükrösökétől, lassú volt a feléledési idő, nagyon hamar lemerült az akku, a gépen belül készített JPEG-ek pedig jóval gyengébbek voltak a vártnál. Egy első generációs eszköztől azonban botorság lett volna tökéletességet várni. Alig több, mint egy év elteltével (ami szokatlanul rövid termékciklust jelent ebben a szegmensben) megjelent az A7 II, amely számos újdonságot hozott. A legfontosabb az öttengelyes szenzor mozgatásos stabilizátor megjelenése volt, amelyből azok a fotósok is profitálhattak, akik különféle idegen objektíveket használtak a Sony kamerákhoz átalakítók segítségével.(Ilyen fotósok pedig jócskán vannak, a tükör nélküli kamerákra ugyanis remekül adaptálható szinte mindenféle régebbi objektív, így ahol nem követelmény az automatikus élességállítás, hihetetlenül széles lehetőségek nyílnak meg.) 

sony a7 mark iii test
 

AII-es modellben jóval gyorsabb lett az AF, finomítottak a tárcsák és a gombokelhelyezkedésén is, és masszívabb is lett a váz is. Idő közben három tagúra bővült az A7 termékcsalád: az S betűs változatot magas érzékenységű fotózásra és videózásra fejlesztették, az R betűst a magas felbontásigényű feladatokra, a sima A7 pedig megmaradt általános célú modellnek. Az A7 II-vel úgy tűnik, hogy meg lehetett elégedve a Sony, ugyanis kicsit több, mint három év után, 2018.februárjában cserélte csak le a számos újdonságot hozó III-as modellre.

 

Újdonságok

A legnagyobb fejlődés a képszenzorban keresendő. Bár a felbontás maradt a 24 megapixel (ami nem is baj), a 117 fázisdetektoros AF-mező helyett 693-at kapunk, ami jelentős előrelépés. Javult a szenzor dinamikaátfogása és alacsonyabbak lettek a magas ISO-s zajszintek is. Ez egyrészt a BSI (hátsó megvilágítású) felépítésnek köszönhető, másrészt a Dualgain kialakításnak, amely külön erősítőt alkalmaz az alacsony és a magasabb érzékenységekhez. A sorozatfelvétel a duplájára gyorsult, a 10 kép/s (folyamatos élességállítással) még a profi fényképezőgépek között is erősnek számít. 

sony a7 mark iii test

  Az előd modellben alkalmazott akkut az A7 III-nál lecserélték az erősebbik változatra, így nagyjából duplájára (610-710 kép) növekedett az egyetlentöltéssel készíthető képek száma. Ezzel a Sony egy jelentős gyengeséget orvosolt. A szimpla kártyafoglalatot dupla váltotta fel, azonban csak az egyik slot támogatja a gyorsabb, UHS-II buszsebességet. A kezelőfelületen is számos újdonság található: kényelmes és jó helyre is került az AF-mező választójoystick, a képernyő érintésérzékeny lett, habár eléggé behatárolt az érintéssel vezérelhető funkciók száma. Szélesedtek a személyre szabási lehetőségek is. 

sony a7 mark iii test

Az immár különálló AE-lock és AF-on gombok számos kezelési módozatot engednek, így mindenki az ízlése szerint állíthatja be az AE és AF funkciókat. Remek újdonság az USB 3.1-es Type C aljzat, de van mellette hagyományos Micro B is, így a kamera szinte bárhol tölthető és táplálható is. Sajnos azonban csak USB-töltőt kapunk az alapcsomagban, így az akku csak a kamerában tölthető. Ez nem csak azért kényelmetlen, mer nem tudunk egyszerre tölteni és fotózni is, hanem azért is,mert az USB aljzatokat takaró gumifedél a sok nyitogatástól idővel deformálódhat és így nem tudja betölteni a szennyeződés és nedvesség elleni védőfunkcióját. Külön természetesen vásárolható önálló akkutöltő, ami nagyjából 33 000 forintos plusz beruházást jelent.

 

Autofókusz és kezelhetőség

A napi használatban leginkább az autofókusz gyorsasága és megbízhatósága, valamint a fényképezőgép kezelhetősége határozza meg a felhasználói élményt. A 693 AF-mező gyakorlatilag a képmező teljes egészét lefedi, ami nagyon-nagyon kényelmes, különösen ha mozgó témára kell élességet állítanunk. A téma követése közben persze a téma is vándorolhat a keresőben, az egész a széleknél elhelyezkedő mezőknek hála, a rendszer ilyenkor sem veszíti el a fókuszt. Választhatunk egyetlen apró mezőt, egy nagyobb, tologatható területet vagy teljesen automata módot, illetve témakövetés (Lock On) módot, amelyben a kamera rögzíti és egy prediktív algoritmus segítségével követi a témát, mozogjon az akár a térben előre vagy hátra, illetve a képmezőben fel-le vagy jobbra és balra. 

sony a7 mark iii test

Ez talán a leglátványosabb mód, a téma az exponáló gomblenyomásával rögzíthető, innen kezdve a zölden felvillanó AF-mezők mintha a témára tapadnának és követik azt. Ez nem csak a klasszikus követő AF-es mozgótémák esetében hatásos. Akkor is jól jön, ha valaki egy AF-mezővel szeret dolgozni és az élesség rögzítése után mindig újra komponálja a felvételt. Az eredmény gyakran a kamera ide-oda rángatása, mert ha a téma csak egy kicsit is elmozdul az élesség síkjából, kezdhető előröl az egész. Nos ezt remekül válthatja ki a Lock On mód, nyugodtan kereshetjük a megfelelő kompozíciót, az élességállítórendszer a téma és a fotós minden mozgását leköveti. A működése nagyon hasonló ahhoz mint amit a jóval drágább A9-ben alkalmaztak.

Nagyon hasznos az Eye AF, amely meglepően jó hatékonysággal követi a téma szemét és élesít rá, így nagy fényerejű objektívekkel is kényelmes lehet a munka és ritkábban fordul elő a tipikus hiba, hogy a szem helyett mondjuk az orrhegy vagy a homlok lesz éles. Az elődmodellhez képest jelentősen gyorsult az AF sebessége is. Abszolút értékben és a tükrös vagy tükör nélküli kategóriatársakhoz viszonyítva is kiemelkedő az eredmény. A Sony szerint kétszeres a növekedés az A7 II-höz képest, ami a próbák alapján nagyjából hihető is. 

sony a7 mark iii test

Az ergonómiában pozitív változást hozott a kicsivel szélesebb markolat, a plusz gombok és az AF-mező választó joystick. A kezelés immár jobban hasonlít a profi kamerákéhoz, mint egy hobbigépéhez. Az elektronikus kereső felbontása azonban mindössze 2,4 millió képpont és habár képismétlési sebessége, a kijelző fényereje és nagyítása remek, felbontása láthatóan kisebb, mint amit az A9-nél láttunk. Zavarónak azonban nem nevezném, még egy jó DSLR-kereső használta után sem. A hátoldali LCD fényereje azonban közvetlen napfényben láthatóan kevés. Ennek az az oka, hogy ennél a gépnél nem a fehér pixeleket is tartalmazó RGBW, hanem a hagyományos RGB elrendezésű LCD-t használták. A személyre szabhatóság kivételesen jó. Nem csak az Fn és C gombokfunkciói választhatók ki szabadon, hanem szinte az összesé. Ráadásul komplexbeállítások is a gombokhoz rendelhetők, így némi előzetes programozás után egyetlen gombnyomással válthatunk egy teljesen más szituációra optimalizált beállításkészletre. A három független vezérlőtárcsa manuális módban is remekhozzáférést ad a három kulcsparaméterhez, az expozíciós időhöz, a rekesznyíláshoz és az ISO-hoz. Ráadásul a gombok külön-külön paraméterezhetők a fotó, a videó és a visszajátszási módokhoz. A dedikált korrekciós tárcsa használata azonban ízlés kérdése, akinek nem áll jól kézre, az nyugodtan hozzárendelheti ezt a funkciót az első vagy a hátsó tárcsához.

 

Videózás és extrák

Videós szempontból az A7 III kifejezetten erős. A 4K videót a szenzor teljes szélességében rögzített magasabb felbontású anyagból állítja elő túlmintavételezéssel, így teljes mértékben kihasználhatók a nagy látószögű objektívek és képminőség is kitűnő. A megkötés annyi, hogy a kamera ezt csak24p képismétléssel tudja, 30p-be kapcsolva már egy kisebb cropból rögzít, ilyenkor 1,2-szeres gyújtótávolságszorzót kell figyelembe venni. A gyors kiolvasásnak köszönhetően nem jellemző a rolling shutter effektus megjelenése, habár nagyon gyors mozgásoknál azért számolni kell vele. Az intenzív utómunkát tervezők számára van S-Log gammabeállítás, a manuális expozícióbeállításhoz és élességállításhoz pedig megkapjuk a szokásos segítségeket. Az autofókusz jól használható videózás közben is, egyáltalán nem jellemző rá a keresgélés, még kevesebb fényben, illetve ellenfényben is jól működik. Bár videózásnál jóval kevesebb beállítási lehetőségünk van, mint fotós üzemmódban.

sony a7 mark iii test

Extra funkció a már a korábbi Sony kamerákban is jól működő WiFi rendszer. Habár a Sony okostelefonos távvezérlő appja nem a legjobb a mezőnyben, az A7 III képes egy Wi-Fi hálózatra csatlakozva számítógépükre vagy közvetlenül egy FTP szerverre tölteni az elkészült képeket, amire más kamerák csak százezerforintos vagy még drágább kiegészítőkkel képesek.

 

Képminőség

A relatíve alacsony felbontás és a legfrissebb szenzortechnológia párosítása remek képminőséget ad, akár az alacsony érzékenységeket, akár a magasakat vizsgálva. Alapérzékenységen a dinamikatartomány a kategória legjobbjai közé tartozik, így RAW formátumba fotózva elég tághatárok között húzogathatjuk a tónusokat, Ehhez azonban érdemes tömörítetlen RAW mentést választani a menüben. A közepes érzékenységtől fölfelé egyértelműen alacsonyabb zajszinteket kapunk, mint az A7 II esetében. A különbség RAW formátum mellett JPEG-ben is megmutatkozik. Nem csak a zaj és így zajcsökkentés erőssége lehetett alacsonyabb, de fejlesztettek a gépen belüli képfeldolgozáson is, így akár alacsony, akár magas érzékenységeken fotózunk, nagyon szép és részletgazdag JPEG-eket kapunk. Sajnos gépen belüli RAW-konvertálásra nincs lehetőség.

sony a7 mark iii test

ISO 5000

 

sony a7 mark iii test

ISO 6400

 

sony a7 mark iii test

ISO 320

 

sony a7 mark iii test

ISO 640

 

sony a7 mark iii test

ISO 1000

 

sony a7 mark iii test

ISO 100

 

sony a7 mark iii test

ISO 100

 

sony a7 mark iii test

ISO 1250

Verdikt

Figyelembe véve az összes jellemzőt, és persze a konkurens termékeket, kijelenthető, hogy jelenleg a Sony A7 III az egyik legsokoldalúbb full-frame kamera a szegmensében. Vannak természetesen gyengeségek is. A gombok, a menük és a tárcsák reagálási idejében tapasztalható egy pici fáziskésés. Csak annyi, ami nem akadályozza a használatot, általában nem is okoz idegeskedést, mégis érzékelhető. Ez egyáltalán nem jellemző ebben a kategóriában. Hiányzik a rendes akkutöltő az alapcsomagban és visszalépésnek tekinthető a kisebb fényerejű LCD képernyő. Habár az A7 III váza masszív és időjárásálló szigetelésekkel is rendelkezik, van nála jobb is ezen a téren.

A kulcstényezőkben, azaz a sorozatfelvételben, az autofókuszban, a képminőségben és a videós jellemzőkben azonban a Sony A7 III elég erős ahhoz, hogy a full-frame kamerák alsó vagy amatőr kategóriájában a legerősebb versenyző legyen. Ennek megfelelően lőtte be a Sony a kamera árát is. A két nagy vetélytárs, a Canon EOS 6D Mark II és a Nikon D750 áránál nagyjából 200 000 forinttal drágábban kapható, de még így is jóval olcsóbb, mint egyel feljebbi kategória egymillió forint fölötti profi gépei, a Canon EOS 5D mark IV és a Nikon D850. A képességeknek megfelelően tehát nyugodt szívvel ajánlhatjuk azoknak az amatőröknek, akik nem szeretnének egyetlen váz paraméterben sem kompromisszumot kötni, vagy azoknak, akiknek legalább olyan fontos a videózás, mint a fotózás. Rajtuk kívül azoknak a profiknak is ajánlhatjuk, akik nem igénylik az A9 20 kép/s-os sorozatfelvételét vagy az Alpha a7R III 42 megapixelesfelbontását.

 

Kiknek ajánljuk:

  • azoknak, akiknek egyformán fontos a fotózás és a videózás
  • olyan amatőröknek akik egy igazán sokcélú kamerát szeretnének
  • akiknek kiemelten fontos a full-frame képhatás
  • azoknak a profiknak, akik általános célú eszközt keresnek
  • akik az A9 mellé keresnek backup vázat
  • akik magas érzékenységen is jó képminőséget várnak
  • akik felső kategóriás autofókuszt szeretnének középkategóriás áron
  • akik szívesen használnák régebbi objektívjeiket egy mai vázon

Kiknek ajánlunk mást helyette:

  • akiknek a gyors mozgásokhoz kevés 10 kép/s-os sorozatfelvétel
  • akiknek fontos az ultramagas felbontás
  • akik rendszeresen fotóznak piszkos, nedves környezetben

 

A cikk frissítve: 2025.01.22. A Sony A7 III és a hozzá való objektívek megvásárolhatók a Tripontnál!

Címkék:
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.

Események

Események
Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

xMatyi Tibor 10 hónapja 0 hozzászólás
Események
Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

xSándor Anna több mint 1 éve 0 hozzászólás

Magazin

Inspiráció
Mesterségek Memoárja

Mesterségek Memoárja

Tripont 11 hónapja 1 hozzászólás
Inspiráció
Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Tripont több mint 1 éve 0 hozzászólás